In het lang

Zelfstandig ondernemer en samenwerker. Geboren in Den Haag, geworteld in Zeeland. Opgeleid tot grafisch en typgrafisch ontwerper aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Een rugzak met ervaring in design, art direction, en visuele communicatie. Beelddenker met oog voor kleur en typografie. En een neus die ik graag in andermans zaken steek, maar natuurlijk alleen als men dat mij vraagt.

Mijn zelfportret bestond uit drie woorden: Blond, rond, blut.

Tijdens mijn eerste jaar op de KABK werd ons gevraagd een typografisch zelfportret te maken. Mijn zelfportret bestond uit drie woorden: Blond, rond, blut. Inmiddels ben ik iets minder blond, iets voller rond en iets minder blut, maar grotendeels gaat deze omschrijving nog steeds op. Waarom? Destijds dacht ik me veilig te kunnen verschuilen achter deze drie woorden. Nu zie ik in dat ik me niet verschuilde, maar juist blootgaf, door wat ik allemaal níet zei.

Wat je leest ‘tussen de regels door’ kan een krachtige boodschap zijn. Soms is er zoveel te zeggen maar schieten woorden te kort en soms zegt één beeld meer dan 140 karakters. De eerste indruk, lichaamstaal, de ‘tone of voice’, de sfeer, de uitstraling; het zijn allemaal krachten die aanspraak maken op ons gevoel, ons onderbewuste. En we weten allemaal dat dat onderbewuste een grotere rol speelt bij het nemen van beslissingen dan we soms zouden willen toegeven.

Aux Panthéon een installatie van JR Parijs, september 2014
Aux Panthéon
een installatie van JR
Parijs, september 2014

De weg naar het onderbewuste is een hele korte. Althans voor beelden. Het menselijk brein neemt woorden en taal minder snel op dan beelden. Een mens kan per seconde ongeveer twee à drie individuele woorden vormen, en maar liefst 32 individuele beelden! En dan is het ook nog eens zo dat een combinatie van taal en beeld elkaar dusdanig versterken dat de informatie direct wordt opgeslagen in het lange termijn geheugen. Informatie en beelden die van daar uit weer gemakkelijker oproepbaar zijn.

Visualisatie is effectief. Een lap parelgortdroge tekst wordt door goede visuele ordening smakelijker en daardoor gemakkelijker naar binnen te werken. Duizenden mensen per dag kunnen hun weg vinden op Schiphol en andere grote luchthavens vanwege bewegwijzering in kleurcode, doordachte pictogrammen en leesbare typografie. Door consistent gebruik van kleur en vorm, woord en beeld, taal en teken krijgt de uitstraling van een merk of organisatie kracht en dat draagt bij aan haar herkenbaarheid als identiteit.

Maar toen ik jaren geleden dat typografisch zelfportret maakte, wist ik dat natuurlijk allemaal nog niet. Blond rond blut; het klonk grappig, bekte lekker en, niet onbelangrijk voor een student, ik was snel klaar. Onbedoeld kwam er een zelfportret dat veel zei over mij, in een krachtige eenvoud.

In de jaren na mijn afstuderen ben ik werkzaam geweest als grafisch ontwerper en art director voor zeer verscheidene opdrachtgevers. Met zeer uiteenlopende vragen. En altijd probeer ik tot ‘Blond, Rond, Blut­oplossingen’ te komen die aantrekkelijk zijn, en vasthaken in je geheugen. Daarvoor combineer ik een methodische werkwijze met intuïtie en associatief vermogen.