Festival identity voor Film by the Sea

oktober 2014

Logo film by the Sea

Het geheim van een houdbare huisstijl

Er wordt wel gesteld dat een huisstijl niet langer houdbaar zou zijn dan 5 tot 8 jaar. De festival identity van Film by the Sea is inmiddels al heel wat succesvolle edities verder. Deze identity, die ik in 2008 heb mogen ontwerpen bij het reclamebureau Men@work, vormt nog steeds de basis voor veel uitingen. Het geheim van deze houdbare huisstijl zit hem in een goede combinatie van consistentie en een sterk herkenbare en tevens tijdloze vorm. Andere uitgangspunten bij het ontwikkelen van deze festivalstijl waren: een eigen karakter en een thematisch concept.

De eerste poster in de nieuwe stijl won Beste Zeeuwse Poster Award
De eerste poster in de nieuwe stijl won de Beste Zeeuwse Poster Award

Film by the Sea wordt letterlijk op een steenworp afstand van de zee gehouden; eventlocatie is de boulevard van Vlissingen, aan de Westerschelde. In het fotoconcept wordt dan ook gebruik gemaakt van de vier elementen die zo typerend zijn voor de Zeeuwse provincie. Aarde, Water, Vuur en Lucht zijn in de festivalfotografie vertaald naar: Zand, Zee, Zon en Wind. Het eerste jaar was Zand het element, het tweede jaar Wind.

Tijdens de openingsavond van Film by the Sea
Tijdens de openingsavond van Film by the Sea

Tijdens de art direction van de eerste foto met Thekla Reuten heb ik samen mogen werken met celebrityfotograaf Frans Jansen. Het jaar daarop fotografeerde acteur/fotograaf Tom Hofman actrice Anna Drijver.

FbtS_Huisstijlhandboek_2
In het huisstijlhandboek staat beschreven hoe de verschillende elementen van de huisstijl gebruikt dienen te worden ten einde een consistente stijl te behouden.

Een van de elementen in het typografische logomerk is het gebruik van zogenaamde ligamenten, samengestelde letterkarakters. Zoals de f en i in film. Deze geven hier de verbinding weer van film, kunst en literatuur.

Autobelettering in de huisstijl
Autobelettering in de huisstijl
De eerste versie van de website

Webdesign is duidelijk minder lang houdbaar… 😉 Technische ontwikkelingen vragen om regelmatige aanpassingen van websites. Maar ook hier geldt dat slimme designoplossingen de herkenbaarheid van een website kunnen behouden.