Bidbook voor de stad Middelburg

juni 2016

De stad Middelburg, ondernemend en innemend

‘Ondernemers in Middelburg hebben goud in handen’, is de eerste zin van het voorwoord door Wethouder Aalberts. ‘De historische setting en de bruisende activiteiten trekken veel mensen naar de stad.’ Om de stad ook in de toekomst aantrekkelijk te houden is het nodig om te laten zien wat Middelburg ondernemers te bieden heeft. In eerste instantie door verbinding te leggen met de huidige ondernemers van Middelburg zodat een brede basis ontstaat waarop nieuwe ondernemers kunnen bouwen.

BB_Middelburg-11
Elk thema beslaat 4 pagina’s met inleiding, interview en facts & figures.

Maar hoe pak je dat aan? De gemeente Middelburg vroeg Lievens Communicatie, die op haar beurt Kentin Photography en Identity & Design by Anne van Riet heeft ingeschakeld om een concept neer te leggen waarin de veelzijdigheid van de stad in woord en beeld getoond wordt.

BB_Middelburg-Winkelstraat
De Lange Delft, winkelstraat met 25.000 tot 40.000 passanten per wegsegment
BB_Middelburg-06
Café-restaurant ‘Vriendschap’ is één van de 136 horecabedrijven in het centrum

Ondernemers in Middelburg hebben goud in handen

De diverse gezichten van Middelburg als monumentenstad, toeristenstad, onderwijsstad, horecastad en kunst- en cultuurstad worden aan de hand van gekleurde thema’s belicht. Zo is er een interview met onder andere Nina Kasfiki (eigenares van Dille en Kamille), Connie de Lange (eigenares van café-restaurant Vriendschap) en komen ook Henk Schoute (directeur van Theaterproductiehuis Zeelandia), Peter Sijnke (conservator Zeeuws Archief), Barbara Oomen (Dean University College Roosevelt) en Rob van der Valk (directeur van vier Van der Valk-hotels) aan het woord.

BB_Middelburg-04
Kunst en cultuur zorgen ervoor dat een stad leeft. De Vleeshal presenteert moderne en het Zeeuws Museum meer traditionele kunst.
BB-Middelburg-03
Onderwijsstad: ‘Elke student levert een stad 25.000 euro op.’
40% van de UCR-studenten komt uit het buitenland
40% van de UCR-studenten komt uit het buitenland

De ‘facts & figures’ krijgen op een visueel aantrekkelijke wijze vorm in het hoofdstuk ‘Hoofdstad van Zeeland’. Ook staan door het hele boek heen infographics met informatie over inwonersaantallen, winkelvloeroppervlakten en passantentellingen.

BB_Middelburg-07
De prijs van een woning in de gemeente Middelburg ligt gemiddeld 20% lager dan in de rest van Nederland
BB_Middelburg-10
Middelburg is in april 2016 uitgeroepen tot beste stedentrip in eigen land door www.vijfbeste.nl
BB_Middelburg-12
Branchering van de kern van Middelburg

Om Middelburg in al haar glorie te laten zien is goede fotografie onmisbaar. Gedurende acht maanden is Marcel Kentin bezig geweest met het schieten van prachtige stadsbeelden en portretten. Het resultaat is een ruime verzameling van allerhande foto’s van Middelburg en omgeving, in allerlei seizoenen.

B_Middelburg-vergezicht
Middelburg als centrum van Walcheren, rara, waar is deze foto genomen? (©KP)
BB_Middelburg-StadhuisSchaatsen
De ijsbaan op de Markt tijdens de wintermaanden. (©KP)

Het resultaat is dit bidbook, waar ik best een beetje trots op ben. Het bidbook van de Gemeente Middelburg werd 30 mei gepresenteerd in Hotel The Roosevelt. Wethouder Aalberts overhandigde het eerste exemplaar aan de nieuwe ambassadeur van Middelburg, Cees Verhage, die op pad gaat om nieuwe bedrijven aan te trekken, zodat onze stad nóg veelzijdiger wordt!

Verhage en Aalbers
Zie hier de contente opdrachtgever 😉 (Foto door PZC)

Kortom een flinke klus, een prachtig project en een fijne samenwerking!

Tekst en realisatie: Lievens Communicatie, Middelburg

Foto’s: Kentin Photography, Middelburg

Drukwerk: GBG, Goes