De restyling van een 120 jaar oud merk

december 2013

Het label-logo van JB Diesch

Eigentijdse vormgeving met behoud van regionale en authentieke waardes

JB Diesch is al 120 jaar de maker van de Echte Zeeuwse Boterbabbelaar. De firma is overgenomen door een nieuwe eigenaar. Dat betekent uitbreiding van het aanbod met nieuwe producten en verfrissing van de uitstraling van de bestaande producten.

De belangrijkste afwegingen bij deze restyling betreffen de positionering van het moederbedrijf JB Diesch, de positionering van de Echte Zeeuwse Boterbabbelaar en de positionering van de nieuwe productlijnen. Dat zijn drie verschillende trajecten die elkaar natuurlijk op vele fronten raken of overlappen.

Stuksverpakking van de Echte Zeeuwse babbelaar met illustratie van het Zeeuws Meisje
Stuksverpakking van de Echte Zeeuwse babelaar met illustratie van het Zeeuws Meisje

Zo moet de babbelaar haar zeer regionale en authentieke waardes behouden, terwijl de nieuwe productlijn vraagt om een modernere en verrassende vormgeving. En omdat beide productlijnen worden uitgebracht onder de vleugels van JB Diesch, zal dit merk zich gaan gedragen als een moederbedrijf.

Het merk JB Diesch vraagt om een krachtige en herkenbare identiteit die te gebruiken is voor doordringing in de hedendaagse, nationale markt. Tegelijkertijd moet het authentieke verhaal van 120 jaar JB Diesch verteld kunnen worden.

De vele reeds bestaande verpakkingen werden voorzien van een nieuw logo-label
De vele reeds bestaande verpakkingen werden voorzien van een nieuw logo-label

De handtekening van J.B. Diesch uit 1892 vormt de basis van het logo-ontwerp

Suikerbakker Diesch is van oudsher een familiebedrijf met een rijke historie die begint in 1892. Dit verhaal wordt zichtbaar gemaakt in de visuele identiteit door bestaande elementen te restylen en te ‘hergebruiken’. Zo ligt de persoonlijke handtekening van J.B. Diesch uit 1892 – het jaar van oprichting – aan de basis van het letterontwerp in het logo. De authentieke 19e eeuwse vormen in combinatie met de moderne lijnvoering zijn karakteristiek voor het nieuwe logo, dat ook toepasbaar is als label.

Productfotografie door Marcel Kentin

De huidige verpakkingen van de Echte Zeeuwse Boterbabbelaar zijn het resultaat van 120 jaar vormgeving, en dat is goed zichtbaar! Foto’s van lieftallige Zeeuwse boerinnetjes en dappere ringstekers sieren de – in kleur en formaat – wisselende blauwe blikken. Vanwege de grote herkenbaarheid van deze goed lopende verpakkingslijn is gekozen voor een ‘precair redesign’. Dat wil zeggen dat de bestaande verpakkingen in kleine stappen worden aangepast. De eerste stap in de nieuwe visuele identiteit van Diesch is de ontwikkeling van een sluitzegel dat past op alle bestaande blikverpakkingen, maar ook op de toekomstige producten.

Ter ere van het 120 jarig jubileum werd De verkiezing van een Nieuw Zeeuws Meisje georganiseerd. Fotograaf Rem van den Bosch portretteerde alle deelnemers.
Ter ere van het 120 jarig jubileum werd De verkiezing van een Nieuw Zeeuws Meisje georganiseerd. Fotograaf Rem van den Bosch portretteerde alle deelnemers.

De uitdaging in dit project zat hem in het bewaren en vergroten van de herkenbaarheid. De rijke historie van JB Diesch zichtbaar maken en tegelijkertijd een stijl neerzetten die past bij de huidige markt. Door de bestaande vormelementen te inventariseren en uit te breiden met nieuwe vormelementen, is een stijl ontstaan met een zeer eigen karakter, die ook genoeg mogelijkheden biedt voor toekomstige nieuwe producten.

Op de website vind je het verhaal achter het merk JB Diesch

In opdracht van JB Diesch, in samenwerking met Designagain, Nobis Stultius IT (techniek website), Rem van den Bosch (fotografie event Nieuw Zeeuws Meisje), Marcel Kentin (productfotografie)